Contact
Menu

Verkeersregel-installaties

In Nederland zijn er ongeveer 5.600 verkeersregelinstallaties, ofwel ‘VRI’s’

Schade aan VRI

Verkeersregelinstallaties (VRI) leiden het verkeer in goede banen. Dat gaat veel verder dan de lampen van de verkeerslichten alleen. Er zit namelijk een complex besturingssysteem achter. 

VRI’s worden op maat ontwikkeld en zijn mede daardoor kostbaar om te herstellen. Bij eventuele schade komt er meer bij kijken dan vervanging van het object alleen. Vaak moeten verkeersregelaars ingezet worden, of er moeten tijdelijke maatregelen worden toegepast. Deze indirecte kosten worden ook meegenomen in de schadeclaim. Met een goede juridische en technische onderbouwing van de directe en indirecte kosten verhalen wij de schade optimaal.

Onder verkeersregelinstallaties worden o.a. verstaan:

  • Verkeerslichten
  • Verzinkbare zuilen
  • PRIS (parkeerrouteinformatiesystemen)
  • DRIS (dynamische routeinformatiesystemen)
  • Slagbomen
  • Autoblokkers

Schade aan verzinkbare zuilen

NODR heeft veel ervaring met schades aan beweegbare fysieke afsluitingen (zgn. poller, bollard of inzinkbare paal). Deze palen worden meestal gebruikt voor toegangscontrole, bijvoorbeeld voor parkeerterreinen, busbanen of verkeersluwe stadscentra. De palen worden elektrisch en/of hydraulisch aangedreven om ze uit een wegdek omhoog te laten komen. Dat maakt ze tegelijkertijd behoorlijk kostbaar.

Bovendien gebeuren nogal wat ongelukken met verzinkbare zuilen. Bijvoorbeeld bij automobilisten die er niet bekend mee zijn. Vaak komt hier veel emotie bij kijken. De bestuurder is geschrokken, voelt zich benadeeld, en de auto is vaak ernstig beschadigd. NODR kijkt objectief naar de schade en blijft als onafhankelijke derde buiten de emotie van de betrokkenen. Dat is voordelig voor beide partijen. We leggen met foto’s vast hoe de huidige situatie eruit ziet.

Elke schade zijn verhaal

Zeker bij grote VRI schades, bijvoorbeeld portalen die in zijn geheel eruit gereden worden, kunnen wij ter plaatse ingeschakeld worden. Onze expert weet precies waar hij naar moet kijken wanneer hij de schade vaststelt en vastlegt. De expert maakt foto’s die belangrijk zijn ter onderbouwing van de case, brengt in kaart wie er is  geweest en ook wat hun betrokkenheid was. NODR weet precies hoe de schade moet worden vastgelegd en geregistreerd. Dit voorkomt veel discussie achteraf en draagt bij aan een efficiënt proces. Deze expertise kosten worden meegenomen in de schadeclaim.

Wij zijn van elke schade thuis

NODR is Nederlands’ enige echte specialist in het verhalen van schades in de buitenruimte. Wij verhalen bijna alle soorten schades in de openbare ruimte; van schade aan verkeersregelinstallaties tot schade aan groen, kunstwerken en zelfs vaarschades. NODR kan als specialist alle andere schadesoorten meenemen. Bijvoorbeeld wanneer niet alleen de verkeersregelinstallatie beschadigd is, maar ook de berm of het straatwerk. Goed geregeld!

Bekijk ook

Disclaimer | NODR is onderdeel van de Afinius Groep. Andere bedrijven van de Afinius Groep zijn Noover en Nobralux.