Achter de schermen bij NODR

14 juni 2019

In gesprek met directeuren Dion Versteeg en Ralph Groenendaal over werk, ambities en toekomst.

NODR is al ruim 30 jaar onafhankelijk specialist op het gebied van schade verhalen in de buitenruimte. Wie zijn de gezichten achter de organisatie? Aan het roer staan ondernemers Ralph Groenendaal en Dion Versteeg.

Hoe zijn jullie NODR gestart?

Dion: “Ralph en ik werkten destijds bij ING/Nationale-Nederlanden. Een bedrijf waar ik veel heb geleerd en interessante dingen heb mogen doen. Op een bepaald moment wilde ik me graag bezighouden met meer diverse zaken. Hier was geen mogelijkheid voor binnen een zeer grote organisatie. Ik realiseerde me dat een eigen bedrijf deze mogelijkheid wel kon bieden.”

Ralph: “In 2009 besloten Dion en ik om samen een onderneming te beginnen. In die periode sprak ik met enkele ondernemers, waaronder Renee van Egmond, toenmalig eigenaar van NODR. Zij gaf aan dat ze erover dacht om het bedrijf te verkopen. Dion en ik zagen hierin een geweldige kans en besloten NODR over te nemen.”

Dion: “NODR was een mooi bedrijf dat flink was gegroeid en klaar was voor een volgende fase. Het bedrijf bleek een perfecte match voor Ralph en mij. Wij konden er destijds en nog steeds volop onze ideeën en energie in kwijt.”

Wat is jullie kracht als duo?

Ralph: “Wij hebben ieder een eigen kijk op de wereld en zijn het meestal met elkaar eens over zaken. Bijvoorbeeld als het gaat om mensen, morele vragen en investeringen. Dion is sterk in het goed organiseren van het hier en nu. Daarentegen ben ik meer bezig met de vraag: waar wil ik naartoe?”

Dion: “Af en toe maken wij grappen met elkaar over het feit dat Ralph meer bezig is met luchtballonnen en ik met kleine details. Het is mooi om te zien hoe wij elkaar goed aanvullen. Wij realiseren ons dat beiden belangrijk zijn en dat er een goede balans hoort te zijn. Dagelijks stemmen wij zowel kleine als grote zaken met elkaar af en dit leidt meestal tot goede besluiten. Met elkaar communiceren is van groot belang.”

Wat is jullie ambitie met de organisatie?

Ralph en Dion: “Wij willen de komende jaren graag doorgroeien met onze belangrijkste activiteiten in het kader van schade verhalen in de buitenruimte. Ook streven wij ernaar om dé partij te zijn voor gemeenten die hun helpt bij de afwikkeling van wettelijke aansprakelijkstellingen (WA-claims).

Tevens willen wij dat NODR een ‘great place to work’ is. Een organisatie waar alle collega’s trots op zijn om voor te werken, op de bedrijfscultuur en op al datgene dat we realiseren voor al onze relaties.”

Wat kunnen klanten verwachten van NODR?

Ralph: “Een belangrijke factor in onze dienstverlening is dat wij het verhalen van schades in de buitenruimte goed en correct doen. Wij willen het onze klanten zo makkelijk mogen maken om schades te melden en inzicht te hebben in de behaalde resultaten. Dit is een continu proces.”

Dion: “Naast het makkelijker maken, willen wij het onze relaties ook leuker maken om met ons te werken. Wij streven constant naar een goede balans tussen persoonlijk contact en digitale oplossingen. Wij merken dat sommige klanten meer digitale oplossingen verwachten. Die bieden wij ook. Bijvoorbeeld door onze Schade App en het automatiseren en digitaliseren van onze schade-informatie (NODR Dashboard). Dit is niet altijd makkelijk en eenvoudig te realiseren, maar is wel de toekomst.”

Ralph: “Vooral met onze IT-toepassingen zijn wij onderscheidend voor onze relaties. Op het gebied van het verhalen van schades zijn wij in staat om gemeenten en provincies te verrassen met data. Wat betreft wettelijke aansprakelijkheid hebben wij een prachtig tool ontwikkeld waarmee aansprakelijkstellingen inhoudelijk beter en sneller kunnen worden afgewikkeld. NODR biedt hulp bij het inhoudelijk correct afwikkelen van de aansprakelijkstellingen, waarbij wij dus onder meer zorgdragen voor een efficiënt verloop van het proces.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Ralph: “Wij hadden verwacht dat het aantal schadeverhaal zaken elk jaar iets zou afnemen. Met name door technologische ontwikkelingen in de autobranche. Voor 2019 verwachtten we een autonome afname van 3%. Dit is tot op heden niet het geval. Misschien moeten wij onze verwachting bijstellen en zet de afname van het aantal schades pas over enkele jaren pas in.”

Dion: “Ik zie dat het verhalen van schades steeds transparanter wordt. Voorheen waren er nog veel onduidelijkheden, bijvoorbeeld over de schadebedragen. Mede door de aanbestedingswet is hiervan nu veel minder sprake. NODR werkt er dagelijks hard aan om de markt overzichtelijk en transparant te maken. Bijvoorbeeld door de schadeomvang zo concreet mogelijk te bepalen op basis van economisch gangbare bedragen.”

Ralph: “Op het gebied van wettelijke aansprakelijkheid is het belangrijk dat gemeenten en provincies minder gaan verzekeren. Dit kost de maatschappij nu te veel belastinggeld. Deze gelden kunnen beter worden gestopt in preventie en wegenonderhoud. Ik denk dat wij gemeenten en provincies met Legal tech software doeltreffend kunnen bijstaan in de correcte en efficiënte afwikkeling van hun aansprakelijkstellingen.”

Neem contact met ons op via telefoonnummer 020 - 3790073 indien u meer wilt weten over NODR of graag in gesprek komt met Ralph en Dion.

(foto: links, Ralph Groenendaal | rechts, Dion Versteeg)