Hoogtebegrenzer: van preventiemiddel tot schadeobject

18 mei 2022

Om schade aan kostbare infrastructuur te voorkomen, biedt het plaatsen van een of meerdere hoogtebegrenzers vaak uitkomst. Maar wat als deze vervolgens zelf beschadigd raakt door een voertuig? Hoe groot is dan eigenlijk de schade?

De hoogtebegrenzers dragen bij aan de verkeersveiligheid, maar blijken regelmatig zelf ‘slachtoffer’. Bijvoorbeeld omdat een weggebruiker de doorrijhoogte heeft onderschat, de hoogtebegrenzer over het hoofd heeft gezien of zich hier totaal niets van heeft aangetrokken. Ook al is de schade aan een hoogteportaal veelal kleiner dan een schade aan een brug, viaduct of tunnel, tóch wordt de totale schadeomvang nog vaak onderschat. Doorrijhoogtebeveiligingen zijn er in allerlei soorten en maten en de prijzen ervan variëren tussen de € 3.000,- en € 10.000,-

Naast kosten voor het maken en installeren van een nieuw hoogteportaal, zijn er vaak nog extra kosten. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor het treffen van tijdelijke, noodzakelijke wegmarkeringen en bebording.

Het plaatsen van tijdelijke bebording op locatie tot de nieuwe hoogtebegrenzer is geplaatst, is erg belangrijk. Niet alleen voor de veiligheid van weggebruikers, maar ook om te voorkomen dat een gemeente in geval van een aanrijding aansprakelijk wordt gesteld.

Hoe hoog legt u de lat bij het verhalen van schade aan hoogtebegrenzers?

NODR beschikt over ruime ervaring en kennis om een goede en complete schadeclaim op te maken. Mogelijk ziet u kosten over het hoofd die van (grote) invloed zijn op de totale schadeomvang. Onze experts weten exact welke kosten wel en niet verhaalbaar zijn en met welke factoren rekening gehouden dient te worden. Wij maken het verhalen van schade aan hoogtebegrenzers makkelijker.

Meer weten of hulp nodig?

Neem contact met ons op.